Kezdjük is a komoly valósággal, egy év alatt újabb 0,8%-ot esett az eddig sem túl acélos Joomla! piaci részedése, miközben a nagy konkurens, a Wordpress népszerűsége folyamatosan nő. A szűkülő piaci részedés elkerülhetetlen velejárója a folyamatosan csökkenő fizető felhasználói bázis, amely komoly fejtörést okoz a Joomla! bővítményfejlesztői között. Ilyen szempontból a tavalyi év mondható eddig a legkritikusabbnak, hiszen komoly összevonások történtek a Joomla! háza táján. Ebben a cikkben nem vizsgáljuk szűkülés miértjét, csak a folyamat következményeit.

Ahogy csökken a felhasználói bázis, úgy csökken a fizetett fejlesztők száma és ez rányomja a pecsétjét magára a Joomla! tartalomkezelő fejlesztésére is, hiszen a folyamatosan elhúzódó fő verziók kevés olyan újdonságtartalommal bírnak, amelyek elegendőek lennének a felhasználói bázis növeléséhez. Az alaprendszer mellett a Joomla! bővítménypiacon folyamatosan látszódnak zsugorodás következményei, amely csak mérsékelten pozitívak a jövőre tekintve, hiszen, ha nagy szereplők vonulnak ki a piacról, akkor egyre kevesebb potenciál marad arra, hogy a felhasználók továbbra a Joomla! mellett tegyék le a voksukat.

GavickPro

A 2007-ben Robert Gavick által alapított sablonklub sokáig a Joomla! sablonok élvonalában tartozott, de az elmúlt években már egyre kevésbé tudták finanszírozni a fejlesztőiket, így 2017-ben felvásárolta őket a JoomlArt.

Robert elköszönő posztja az alábbi hivatkozáson olvasható: https://www.gavick.com/blog/the-future-for-gavickpro
A JoomlArt CEO-jának bejelentése pedig a következő helyen: https://www.joomlart.com/blog/joomlart-acquires-gavick-com

JoomlaBamboo

A 2009-ben alapított sablonklub szintén sok Joomla! felhasználónak ismerős lehet, sajnos finanszírozási problémák miatt ők is az eladás mellett döntöttek, így 2017-ben szintén felvásárolta őket a JoomlArt.

iJoomla és JomSocial

Valószínűleg sokaknak nem kell bemutatni, a JoomSocialt, az egyik legprofesszionálisabb közösségépítő komponenst, és a fejlesztőcsapatát az iJoomlát, amelyet szintén felvásárolt tavaly a JoomlArt.

A JoomlArt CEO-jának bejelentése: https://www.joomlart.com/blog/joomlart-acquires-ijoomla-and-jomsocial

ProjektFork (ProjektKnife)

Tobias Kuhn vezető fejlesztő által létrehozott projektmenedzser bővítmény az egyik legjobb volt a maga kategóriájában. Tavaly év elején úgy nézett ki, hogy új lendületet vesz a projekt, és megújult néven tovább folytatódik a fejlesztés, de sajnálatos módon finanszírozási problémák miatt az év végén teljesen megszűnt a projekt.

uddeIM

Stephan Slabihoud által fejlesztett bővítmény szinte az egyetlen elérhető privát üzenőrendszer a Joomla! CMS bővítményei között. Sajnos tavaly már csak egy javítást jött ki a rendszerhez, és négy hónapja Stephan bejelentette, hogy megszűnik a bővítmény további fejlesztése.

Stephan üzenete: http://www.joomlapolis.com/forum/25-uddeim-plugin-and-component/238073-support-continues-for-joomla-3-x-branch-only

Virtuemart

A Virtuemart a Joomla! első számú webáruház komponense, amely még ma is hatalmas felhasználói bázissal büszkélkedhet. Közel másfél évvel ezelőtt a vezető fejlesztő Max Milbers bejelentette, hogy véget érnek a Virtuemart 3 sorozatának fejlesztései és valami új dologra (Virtuemart Wordpress verziójára) fognak összpontosítani. A bejelentés óta szerencsére a kiadások megjelenése nem állt meg, de továbbra sem lehet tudni, hogy milyen új irányra gondolt Max.

Max bejelentése: https://virtuemart.net/news/477-release-of-3-0-18-connecting-the-loose-ends

Kunena

Gyakorlatilag az egyetlen natív fórum motor a Joomla! tartalomkezelőhöz. Matias Griese vezető fejlesztő három évvel ezelőtt a RocketTheme csapathoz történő csatlakozása után a Kunena fejlesztései látványosan lecsökkentek.

Nektek mi a véleményetek Joomla! bővítménypiac átrendeződésésről, valamint tudtok-e még valamilyen fontosabb bővítmény megszűnéséről?

0
0
0
s2sdefault
Bejelentkezés a hozzászóláshoz

jemie profilkép
jemie válaszolt a témára: #2 2018 ápr. 17 12:25
Sziasztok!

Én azt gondolom, hogy egy-két gondosan felépített bővítmény simán vissza tudná hozni nem a 0.8%-ot hanem többet is.
Pl hirdetés bővítménnyel és a hozzá felépített sablonnal nem nagyon büszkélkedhet a joomla. De akár az állás portál bővítményeket is ide vehetjük. A wordpress ezeken a területeken tarol. Olyan eladások vannak, hogy néha nem hiszek a szememnek. A sablonok esztétikusak, a bővítmények mindent tudnak, ritka, hogy a fizetőst kell valakinek választani.

Fórumban viszont a kunena szerintem magasan veri bármelyik wp fórum bővítményt. De azért az látszik, hogy a joomla4 sok fejlesztőnek okoz fejtörést és inkább nem folytatja a fejlesztést. Szerintem egy nagyon fontos momentum lesz, hogy mennyivel fog jobb seo értékkel bírni az új joomla mint a jelenlegi. Ha fogja tudni azt amit a wp akkor szerintem lesz fejlesztés bővítmény terén is.
Balázs profilkép
Balázs válaszolt a témára: #3 2018 ápr. 17 12:41
Játszunk el a gondolattal, hogy a keresőoptimalizálás szinje hozza a WP által nyújtott funkcionalitást, akkor ez mihez lenne elegendő? Ha én WP-t használok, miért használjak mást, ha pontosan annyit tudj nyújtani, mint a mostani rendszerem?
jemie profilkép
jemie válaszolt a témára: #4 2018 ápr. 17 13:55
Ha a joomla+virtuemart seo-ja tudna annyit mint a wp+woocommerce, akkor én a joomlát választanám.
Miért? Mert sokkal biztonságosabb a joomla mint a wp, a virtuemart meg többet tud mint a woocommerce. (az alap verziót tekintve.)

Amúgy meg többet tud a joomla mint a wordpress. Szerintem
jemie profilkép
jemie válaszolt a témára: #5 2018 ápr. 17 14:08
Egyébként én már elkezdtem feszegetni ezt a témát itt:
joomla-vs-wordpress.hu

De fel fogok rakni egy wp-t és egy joomlát is. Mindkettőt csak tisztán, +bővítmény nélkül. Szerintem látható lesz a különbség
jemie profilkép
jemie válaszolt a témára: #6 2018 ápr. 17 14:38
uddeIM

Érdekes, hogy pont most írtad ezt a bővítményt is...
Az imént kaptam értesítést a DJ-Extensions oldaláról:

dj-extensions.com/blog/general/joomla-pms-system-released-beta

Gondolom nem lesz gond a joomla 4
Salty profilkép
Salty válaszolt a témára: #7 2018 máj. 10 19:38
Valószínűleg a Joomla-t ugyanúgy egy szűk réteg fogja majd használni, mint a Drupal-t. Azoknak lesz alternatíva a Joomla, akik testreszabhatóbb és biztonságosabb rendszert kívánnak felépíteni, mint amit Wordpress-szel megoldhatnak, de nem akar "pilótavizsgát" tenni, hogy kiaknázhassa a Drupal adta lehetőségeket.

A Joomla fejlesztések az utóbbi időkben látványos, egyedi megoldásokat nem hoztak, amelyekkel a felhasználói bázist növelni tudta volna. Kicsit úgy érzem, hogy sokszor nem vette figyelembe a felhasználók igényeit.

Amennyiben 6 év 3-as verzió kiadása után a Joomla 4 nem hoz valami átütő újdonságot, akkor egy gyorsabb esés várható.
Kihívókból, alternatívákból pedig nincs hiány. Ha valamelyik CMS képes megerősödni, akkor az újabb lökés lehet a Joomla-nak a lejtőn.

Az egyik alternatív iránynak érzem a fájl-alapú CMS-ek erősödését. Ilyen a többszörösen díjazott CMS, a Grav , amelyre szintén "ráhúzható" a Joomla alatt is népszerű Gantry .
Balázs profilkép
Balázs válaszolt a témára: #8 2018 máj. 11 10:32
Szerintem, ha egy átlagos felhasználót nézünk, akkor neki teljesen mindegy, hogy milyen rendszert futtat, a lényeg, hogy legyenek rá ingyenes alkalmazásokat, sablonok, amelyekből össze tudja állítani a saját weboldalát. A Grav hiába egy innovatív CMS, ha nincs rá mondjuk OTP-s fizetés, vagy FoxPostos szállítás. Itt szerintem pont azon van a hangsúly, hogy ha valamit sokan használnak, akkor a több a fizetői hajlandóságot mutató felhasználó, ez miatt pedig megéri az adott platformra fejleszteni, hiszen előbb utóbb megtérülnek a fejlesztési költségek.
Salty profilkép
Salty válaszolt a témára: #9 2018 máj. 11 14:43
Véleményem szerint, egy átlagos felhasználó a Wordpress-t választja. A nem átlagos felhasználó pedig Joomla-t, a "keményebb játékos" pedig a Drupal-t teszi fel alapnak.
OTP-s fizetést, illetve FoxPost-os szállítást azért nem egy általános dolog beilleszteni egy weboldalra. Azt általában kereskedelmi tevékenységet folytató, webshopot üzemeltető oldalon tudom elképzelni. A személyes oldalak, de akár egy kisvállalkozás, szervezet vagy intézmény weboldalak az esetek jelentős részében blogpostokból, bemutatkozó oldalból, tevékenység ismertetéséből, szükség esetén árlistákból, táblázatokból, képgalériákból, letölthető vagy közzétett dokumentumokból... áll. Természetesen vannak kivételek, speciális esetek ebben a szegmensben is, de azért annyira nem jellemző. A speciális modulok, komponensek pedig idővel, úgyis az igényekhez igazodnak, kifejlesztésre kerülnek.

Személy szerint sajnálnám, ha a Joomla idővel teljesen megszűnne, de tudomásul kell vegyük, hogy a világ fejlődik. S ha valaki/valami nem reagál időben a piacon történt változásokra, az nehéz helyzetbe kerülhet. Nem kell messzire menni, lásd a Nokia esetét a mobiltelefonok piacán. De említhettem volna a Blackberry-t is. Mondjuk ezekben az is benne volt/van, hogy az emberek/felhasználók egyre jobban elkényelmesednek, mélyebb ismeretek elsajátítására nem is hajlandóak.
Balázs profilkép
Balázs válaszolt a témára: #10 2018 máj. 17 15:54
Szerintem ez szimpla marketing. Ha mindenhol azt hallja egy átlagos felhasználó, hogy ez a rendszer nem biztonságos, kevés rá az ingyenes kiegészítő, akkor bizony egy másikat fog választani. Ha, ezt a mérsékelten pozitív hullámot sikerülne megállítani, akkor valószínűleg más lenne a helyzet. Én speciel nem érzem azt, hogy egy kezdő felhasználónak nagybb kihívást jelentene a Joomla! használata, mint ha Wordpresst használna.
sentimental76 profilkép
sentimental76 válaszolt a témára: #11 2018 máj. 18 08:39
Sziasztok!

Egyetértek Balázzsal, ez csak marketing, Ha azt hallja a felhasználó hogy a Joomla nem biztonságos, gyorsan feltörhető rendszer, stb. akkor nem fogja ezt választani. (Joomla, Wordpress, Drupal mind a három feltörhető, a kérdés hogy az adott weghelyet felakarják-e törni vagy sem)
Párhuzamosan használom mindkét motort, esetek túlnyomó részében wordpresst kérnek... (és az indok a fent említett problémák), ami lehet, hogy igaz is, de szerintem ezek inkább a Joomla 1.5-re vonatkoztak. Azért sokat fejlődött a Joomla az 1.5 kiadása óta, így a már nem fedi a valóságot a problémák.
Egyébként kinek mi van megszokva felhasználás szempontjából, Én pl. Joomlával kezdtem még az 1.5 idején, ezután kezdtem használni a Wordpresst, nekem nehezebb volt megszokni a WP motort. (nem kezdek el negatív és pozitív dolgokat felsorolni, mivel egyik sem tökéletes)
Egy biztos,. lehet ezért megköveznek a WP fanok, de ha valaki rám bízza a döntést, akkor Én még most is Joomlát rakok fel.

Off.
A Nokia dolog elég érdekes volt, Ők nem szerették volna lecserélni a symbian op. rendszerüket, mikor már az andoid volt az okostelefonok túlnyomó többségén. Meg is lett az eredmény. (eladták, microsoft felvásárolta, ez sem igazán vált be, így most itt a Nokia androiddal) :)

Köszönöm!

Üdv.
Balázs profilkép
Balázs válaszolt a témára: #12 2018 máj. 18 11:07
Van 1-2 informatikai portál, amelyek régebbi fórum témáiból szemezgettem egy pár hozzászólást, amelyek rámutathatnak, hogy hogyan is vélekedhet az emberek nagy része, ha a Joomláról van szó. Ha most ezen nem tud a közösség változtatni, akkor véleményem szerint csak mérsékelten könnyű dolog növelni a felhasználók számát:

„Jaj, istenem, van még Joomla?”

„Sziasztok,
Dolgozott már valaki Joomla 3 és Virtuemart 3 kombinációval? Lenne pár kérdésem.
A VM 3 egy rakás ****...
Sikerült már ezzel valakinek működőképes, user-friendly webshop-ot csinálni? VM2-t sem szerettem, de a VM3 még annál is használhatatlanabb”

„az utóbbi 10 évben volt közöm jó pár cms-hez, és szerencsére a Joomla már rég kiesett (meg az is mázli, hogy viszonylag keveset is kellett vele dolgoznom). mérföldekkel előzi és előzte őt a Drupal, de még talán a wp is, főleg manapság, mivel annyira könnyű már "felokosítani". retro érzés tölt el a Joomla láttán, olyan, mintha e107-ről, phpBB-ről, Coppermine-ról lenne szó. ezek már a múlt részei, és szvsz jövőjük sincs, habár technológiai szempontból utóbbi kettő elég jól karban volt tartva az idők során (csupán kimentek a divatból egyéb okokból). csak hát már mindenki a fb-ra/instára tölti a galériáit, vagy éppen fb-on és disquson beszéli meg/ki a dolgait.”

„Amennyit szívni lehet a Joomla feltöréseivel, annyi idő alatt 6x kitanulod a Drupalt.”

„joomla ???? menekülj ...”

„Azért a Joomla és a saját CMS mellett vannak még működő alternatívák is. Mi a frászkarikáért pont Joomla? Ez valami mazochizmus?”

„Felejtsd el a joomla-t s jobban jarsz. Inkabb wordpress vagy drupal.”

Tényleg nagyon off: De, ha jól emlékszem a Nokia kizárólagos használati jogot szeretett volna kiharcolni a Google-tól, de ők benintettek nekik, így egyetlen alternatíva marad a Windows Phone.